Van zwartwerk naar witwerk: Europa start campagne

De Europese Commissie wil meer witwerk en minder zwartwerk. Daarom start ze een campagne die de voordelen van witwerk voor zowel werknemers als bedrijven in de kijker moet zetten.

De campagne loopt van maart tot juni op sociale media (#EU4FairWork). Maar op 16 maart start in de EU-lidstaten ook een actieweek om het witwerk te bevorderen. Met informatiebijeenkomsten en schoolbezoeken waarin de voordelen van witwerk en de nadelen van zwartwerk worden uitgelegd. En gedurende de ganse maand maart gebeuren er ook inspectiebezoeken in risicosectoren.

Europa voert deze sensibiliseringscampagne omdat uit de Eurobarometer-enquête uit 2019 blijkt dat zwartwerk nog schering en inslag is. 10% van de Europanen heeft het afgelopen jaar goederen en diensten gekocht waarbij mogelijk zwartwerk aan te pas is gekomen. Koplopers zijn woningrenovaties, kap- en schoonheidssalons en hersteldiensten. En een derde van de Europeanen kent een zwartwerker.

Persbericht Europese Commissie. EU4FairWork: Commissie start campagne tegen zwartwerk

Gepubliceerd op 18-03-2020

  115