Bedrijfsfietsen vooral populair in Antwerpen

De Vlaamse regering trok vorig jaar een bedrag van 2,2 miljoen euro uit voor het subsidiëren van bedrijfsfietsen, -fietsenstallingen en -fietsvergoedingen. Het geld wordt verdeeld via het Pendelfonds. De Vlaamse regering wil de bedrijven zo aanmoedigen om over te stappen naar meer duurzame verplaatsingsmodi voor het woon-werkverkeer. Uit de cijfers van minister van Mobiliteit Ben Weyts blijkt echter dat de bedrijven uit de provincie Antwerpen met zowat de helft van het budget gaan lopen.

Van de 2,2 miljoen euro, ging:

  •  48,8% naar bedrijven uit de provincie Antwerpen (1.081.422, 26 euro), 
  •  17,7% naar Oost-Vlaanderen (392.282 euro), 
  •  15,0% naar West-Vlaanderen (333.243,74 euro), 
  •  14,5% naar Limburg (322.372,84 euro), en
  •  slechts 3,9% naar Vlaams-Brabant (87.211,32 euro).


Weyts kon niet zeggen welk aandeel daarvan naar de bedrijfsfietsen zelf ging, en welk aandeel naar fietsinfrastructuur of fietsvergoedingen.

Op dit ogenblik subsidieert het Pendelfonds 50% van de uitgaven, met een plafond per type uitgave. Voor fietsen zijn die grensbedragen:

Aankoop

  • Standaardfiets: 375 euro
  • Elektrische fiets: 1.000 euro
  • Speedpedelec: 1.750 euro
  • Plooifiets: 450 euro
  • Elektrische plooifiets: 1.500 euro

Leasing (m.i.v. onderhoud), gedurende max. 4 jaar 

  • Standaardfiets 130 euro/jr
  • Elektrische fiets: 370 euro/jr
  • Speedpedelec: 740 euro/jr
  • Plooifiets: 225 euro/jr
  • Elektrische plooifiets: 370 euro/jr

Weyts wil het Pendelfonds echter evalueren en de werking ervan bijsturen.

 

Gepubliceerd op 17-01-2020

  207