De Lijn krijgt enkel minimale dienstverlening light

Bij een staking zullen werkwillige chauffeurs op de belangrijkste buslijnen rijden. Maar werknemers van De Lijn opvorderen kan minister Weyts niet.

Chauffeurs die bij een staking toch komen werken, moeten niet op hun gewone lijn, maar wel op de belangrijkste, drukst bevolkte lijnen ingezet worden. Volgens ingewijden kan De Lijn dat vragen van zijn chauffeurs. Weyts hoopt zo de ‘schade’ van een staking te beperken. Maar uitpakken met gegarandeerde minimale dienstverlening kan de minister niet. Stakers laten opvorderen doet hij niet, dat kan alleen als de federale regering de stakingswet aanpast. Als geen enkele chauffeur komt werken, rijdt er dus ook geen enkele bus. Een minimale dienst light dus. Is het dan geen lege doos? Misschien, maar de meerderheid ziet het niettemin als een belangrijke eerste stap.   (bron: standaard.be - 23/12/2016)

Gepubliceerd op 03-01-2017

  56