Bedrijfswagens worden groter en duurder

In België worden meer luxewagens verkocht dan in de meeste andere Europese landen. Dat komt vooral door het groot aantal bedrijfswagens op onze wegen. Het is vaak interessanter om een BMW, Mercedes of Volvo te leasen dan een grote Renault of Peugeot.

Terwijl iedereen de mond vol heeft over mobiliteitsproblemen en hoe we die in de toekomst moeten aanpakken, zijn er vorige maand toch weer 49.707 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat zijn er ruim 5.000 meer dan de maand voordien en dan in februari vorig jaar. En het zijn zeker niet de goedkoopste merken die aan populariteit winnen. Toch niet bij de auto’s die ingeschreven staan op naam van bedrijven. We gaan altijd voor groter en duurder. Geef toe, hoe zou u zelf zijn als u kon kiezen tussen een luxewagen en een kleine gezinsauto als salarisauto?

Grote restwaarde

'Uit cijfers van de autoverkoop in 2015 blijkt dat ruim 23 procent van de verkochte auto’s van de merken BMW, Mercedes, Audi, Volvo of Porsche was. Als we naar de bedrijfsvoertuigen kijken, was zelfs 45 procent van die vijf premiummerken', zegt Joost Kaesemans van Febiac.

'Mensen die zelf een auto kopen, kiezen ofwel waar voor hun geld en gaan voor merken als Skoda of Dacia. Of ze kiezen voor een auto met een sterk imago zoals BMW of Audi. Als wat er tussen zit, de middenklasse zeg maar, heeft het moeilijk. Bij de bedrijfswagens steken de premiummodellen er helemaal boven uit. Dat heeft vooral te maken met de grote restwaarde die wagens hebben. Een BMW kost in leasing voor een bedrijf soms maar evenveel of net iets meer dan een degelijke middenklasser. Vandaar het grote succes van de luxemerken. Catalogusprijs is zo een Mercedes of BMW veel duurder dan wat hij aan leasing kost. Omdat met alles rekening wordt gehouden. De restwaarde, het bedrag wat hij nog waard is als hij einde contract is, speelt een belangrijke rol', zegt Kaesemans.

Europese koploper

België behoort op het vlak van verkoop van luxemerken zelfs tot de koplopers in Europa. Per duizend inwoners werden vorig jaar in Europa vijf nieuwe premiumwagens verkocht. In België waren dat er meer dan tien. 'Het groot aantal bedrijfswagens op onze wegen speelt daar een belangrijke rol in', zegt Febiac.

In tegenstelling tot ons land kopen de Nederlanders bijvoorbeeld opvallend minder luxewagens. 'Dat heeft veel te maken met hun fiscaal systeem waardoor er minder bedrijfswagens rondrijden. Een Nederlander koopt doorgaans ook geen wagen omdat hij het model of merk mooi vindt, maar omdat die wagen fiscaal interessant is.' (bron: de standaard)

Gepubliceerd op 07-03-2016

  68