22 september 2020: nationale telewerkdag in de context van de corona-crisis
Gepubliceerd op 22-09-2020
22 september 2020: nationale telewerkdag in de context van de corona-crisis
Gepubliceerd op 22-09-2020
Het verplicht of aanbevolen thuiswerken tijdens de coronacrisis doet bedrijven nadenken over de organisatie van het werk in de toekomst, met telewerk als structureel onderdeel van de ‘new way of working’. Uit een enquête van BDO blijkt dat negen op de tien Belgische werknemers en leidinggevenden sinds de lockdown één tot drie dagen per week willen thuiswerken. Wilt u telewerk in de arbeidsorganisatie embedden? Dan moet u rekening houden met zowel arbeidsrechtelijke aspecten, sociale zekerheid als fiscaliteit, en tegelijk op een ‘lean’ manier te werk gaan.
|
|
Voorwaarde RSZ |
Voorwaarde fiscus |
Bureaukosten |
129,48 EUR |
Voor verwarming, elektriciteit, klein bureaugereedschap als de werknemer effectief structureel en regelmatig een gedeelte van de arbeidstijd thuis presteert. |
Voor gemaakte bureaukosten m.b.t. het thuiskantoor voor alle werknemers die regelmatig en structureel thuis werken (d.i. minstens vijf werkdagen/maand). De kost mag niet op een andere manier worden terugbetaald. |
Of 10% |
Van het brutoloon. Dat brutoloon is beperkt tot het deel dat betrekking heeft op de thuis geleverde prestaties |
Als het bedrag hoger is dan 129,48 EUR/maand en niet aan hogergenoemde voorwaarden is voldaan, is het aan te raden om een fiscale ruling aan te vragen. |
|
Internet |
20 EUR |
Als de werknemer zijn eigen internet/pc gebruikt voor professionele doeleinden op regelmatige basis, zoals één dag/week, meerdere keren een paar uur/week of één week elke maand. |
Vrijgesteld als: 1. de werknemer bewijst dat eigen internet/pc werkelijk wordt gebruikt voor telewerk (d.i. georganiseerd werk dat tijdens de normale werkuren i.p.v. op het kantoor van thuis uit wordt verricht op regelmatige basis); 2. de vergoeding daadwerkelijk is gebruikt voor die onkosten (de fiscus vraagt geen bewijs als de 20 EUR niet wordt overschreden). |
Pc of laptop |
20 EUR |
Ter beschikking gesteld door de werkgever: |
Waardering voordeel alle aard voor privégebruik (RSZ en fiscus): |
Pc |
6 EUR/maand of 72 EUR/jaar |
Tablet, gsm, smartphone |
3 EUR/maand of 36 EUR/jaar |
Telefoonabonnement |
4 EUR/maand of 48 EUR/jaar |
Internetverbinding (vast of mobiel) |
5 EUR/maand of 60 EUR/jaar |
Telewerk embedden en de spelregels vastleggen is één ding, werknemers er gewoon aan laten worden, is een ander paar mouwen. “Onze experten die tijdens de coronacrisis tal van bedrijven begeleidden, zagen dat de individuele verwachtingen en mogelijkheden van werknemers sterk verschillen”, stelt Geert Volders, partner bij BDO Strategy & Transformation. “Daarom is het zo belangrijk dat werkgevers de afdelingen en de teams voldoende ruimte geven om zich de nieuwe manier van werken eigen te maken. Telewerken is dus allerminst een ‘one size fits all’-verhaal.”
Is telewerk ook na COVID-19 een blijver? BDO België lanceerde een grootschalige enquête in zowel Vlaanderen, Wallonië en Brussel om te peilen naar de telewerkervaring bij de Belgen. Tijdens de analyse van de resultaten gingen we op zoek naar manieren om de toekomst van de ‘new way of working’ ook na de coronacrisis te consolideren
Een onverhoopt succes, zo noemden heel wat werkgevers de eerste doorgedreven ervaring met telewerk. Ook onder de werknemers was het enthousiasme groot, in die mate zelfs dat velen – 95% volgens onze enquête – aangaven er na de crisis graag verder mee te gaan. Veel werkgevers gingen daar intussen op in en voerden versneld een telewerkbeleid door.
Het enquêterapport geeft u inzicht in de pijnpunten en verbeterkansen van organisaties, zowel in de privé- als publieke sector. U kunt het downloaden op www.bdo.be.