Preventieadviseur Christine Vancouillie: ‘Schrijf bemiddeling in de pestwet in’

‘De vrouwen wilden eigenlijk alleen dat het stopte’ en ‘Ik sta nog altijd open voor herstelbemiddeling.’ Het waren twee opvallende vaststellingen van advocate Christine Mussche over en voor haar cliëntes, na hun klachten over grensoverschrijdend gedrag tegen tv-maker Bart De Pauw. Mussche gaf daarmee aan dat hier niet per se de formeel-juridische weg gevolgd had hoeven te worden. In een later interview stelde Mussche opnieuw dat haar cliënten niet per se het ‘ontslag’ van De Pauw voor ogen hadden, maar eerder aan een bemiddeling hadden gedacht. De afweging die de VRT uiteindelijk gemaakt heeft in de zaak De Pauw kennen we niet, maar ook Christine Vancouillie, preventieadviseur en bemiddelaar bij pestklachten in ondernemingen, is er in een gesprek met De Juristenkrant stellig van overtuigd dat in het kader van de pestwet nog veel meer gebruik zou kunnen worden gemaakt van bemiddeling. ‘Ik weet dat niet iedereen een voorstander is van verplichte bemiddeling. Maar als je het in de wet inschrijft, als onderdeel van de procedure, kan het deel worden van een cultuur. Je kan niet wachten tot mensen het zelf doen. De emotionele drivers zijn te sterk. Je moet ze sturen in de richting van de redelijkheid.’

Gepubliceerd op 24-11-2017

Ruth Boone
Foto's: Wouter Van Vaerenbergh
preventieadviseur-3-crop

[...]

‘De formele procedure zet volgens mij weinig zoden aan de dijk. De preventieadviseur hoort de betrokkenen afzonderlijk, eventueel ook getuigen, analyseert de feiten en maakt een verslag voor de werkgever. Die procedure is volgens mij geen weg naar een oplossing. Want wat zie je? Mensen worden bijvoorbeeld overgeplaatst, of ontslagen. Daarmee is het probleem niet opgelost, je krijgt het later als werkgever gegarandeerd weer op je bord. De formele procedure is dus redelijk nutteloos.’

 

‘Ik hoor inderdaad vaak van klagers dat ze gewoon willen dat het pesten of de ongewenste intimiteiten stoppen. Dat kan alleen als je de andere partij erin betrekt, als er een echte bemiddeling is. Hoewel de formele procedure het dus eigenlijk niet toelaat, probeer ik toch altijd een bemiddeling te doen. Het zou veel makkelijker zijn als bemiddeling in de wet werd ingeschreven als onderdeel van de klachtenprocedure. Dan wordt men verplicht om met elkaar in gesprek te gaan, en naar een echte oplossing toe te werken. [...]'

[...]

‘Ik stel mensen altijd voor de keuze: wilt u de lange lijdensweg van de formele procedure, of de korte pijn van een bemiddeling? Want bemiddeling, zeker met de methode die ik heb ontwikkeld, is helemaal niet soft. Je brengt de twee partijen in contact, en er worden in die eerste sessie soms pijnlijke dingen gezegd, waar ze naar moeten luisteren. Maar die leiden in latere sessies tot zelfreflectie, en inzicht in mekaars gedrag en vooral in de bedoelingen achter dat gedrag. Bij de formele procedure komt dat inzicht er helemaal niet. [...]'

[...]

  723