Advocatenkantoor Altius zet strategisch in op legaltech

Uit De Juristenkrant nr. 393 van 11 september 2019

Het Brusselse advocatenkantoor Altius gaat fors investeren in legaltech. Doorheen de organisatie zullen zoveel mogelijk processen geautomatiseerd worden. Zo wil Altius efficiënter werken, en sneller en goedkoper advies kunnen verlenen aan zijn cliënteel. Om dat doel te bereiken, zullen bepaalde advocaat-medewerkers ook legal engineers worden, die zullen meewerken aan het ontwerpen, bouwen en integreren van legaltech toepassingen. Het kantoor heeft ondertussen een eerste toepassing, een GDPR-applicatie, die het samen met legaltech startup LeyQi heeft ontwikkeld.

Gepubliceerd op 19-09-2019

Ruth Boone

Die eerste applicatie staat, waarschijnlijk niet toevallig, op het conto van twee IT-advocaten binnen Altius, partner Gerrit Vandendriessche en associate Louis-Dorsan Jolly. ‘We willen binnen Altius alles automatiseren wat kan. Klanten zijn steeds meer tech driven. Wij willen hen daarin tegemoet komen.’ Dat het hen menens is, blijkt uit het feit dat de legal engineers die op zoek moeten gaan naar legaltechoplossingen, binnen het advocatenkantoor opgeleid zullen worden, en hen de nodige tijd, ruimte en middelen wordt gegeven voor die zoektocht. ‘We willen binnen Altius een structurele legal-hackatonmentaliteit creëren. Het is vrij nieuw: advocaten zijn niet opgeleid om in IT-termen te denken. Sommigen schrikken daarvoor terug, maar anderzijds zien we ook wel veel enthousiasme bij de medewerkers. Zij waarderen het dat we nadenken over ons business model. Meer en meer staat de creatie van waarde voor de klant voorop, niet hoeveel tijd een advocaat aan een zaak besteedt. Die shift willen we maken.’

altius-12
(c) Wouter Van Vaerenbergh

GDPR-track automatiseren

De eerste vrucht van die nieuwe mentaliteit is dus een applicatie die het GDPR-proces binnen het kantoor automatiseert. ‘De app is geboren uit frustratie. Om onze klanten GDPR-compliant te maken is heel veel repetitief werk nodig. Je moet je cliënten heel veel vragen stellen - we hebben er uiteindelijk 200 opgelijst - en met MS Word of Excel werkt dat niet echt handig. Onze bedoeling was om de manier waarop een jurist de GDPR-track doet te automatiseren. Voordeel daarbij is dat GDPR zich goed leent tot automatisering. Elke handeling moet gedocumenteerd worden. We hebben samengewerkt met LeyQi, omdat veel legaltechoplossingen enkel vanuit een IT-perspectief worden ontwikkeld, maar daardoor niet altijd aan de behoeften voldoen. Er is ook input nodig vanuit de advocatuur, want wij hebben specifieke noden.’

De app is bestemd voor data protection professionals. Er zit een collaboratief aspect in: de cliënt kan zelf een aantal zaken geautomatiseerd aanvullen. Er kunnen rapporten getrokken worden, wat belangrijk is voor audits en verplichte rapportering, en de app kan in de toekomst gelinkt worden aan de blockchaintechnologie. ‘Timestamps worden onveranderlijk eens ze gelinkt zijn met blockchain.’

De GDPR-richtlijn is ondertussen anderhalf jaar van kracht, maar volgens Vandendriessche blijft GDPR-compliance actueel voor veel Belgische bedrijven en overheden. ‘De implementatie is lastig geweest, GDPR heeft in België zeker geen snelle start genomen. De gegevensbeschermingsautoriteit is laat benoemd, er is lang een overgangsautoriteit geweest. De bewustmaking heeft tijd gekost. Ook is GDPR-compliance geen éénmalige aflopende oefening, het vergt een continue aandacht en evaluatie. Dat veel bedrijven nog steeds niet in orde zijn, heeft deels te maken met onwetendheid, deels met misinformatie. Heel lang is de boodschap verspreid dat je voor alles toestemming nodig hebt; dat is niet het geval. Voor de consument is het een goede zaak: de rechten zijn uitgebreid. Al moeten we ook zeggen dat 60 tot 70 procent van wat in de GDPR staat, al eerder in de Belgische privacywetgeving stond, maar die regels werden de facto niet toegepast, ook omdat de oude privacycommissie geen bestraffende bevoegdheid had. Dat is nu veranderd: een bedrijf kan een boete krijgen die oploopt tot vier procent van de wereldwijde omzet.’

‘Voor bedrijven blijft GDPR een dure, lastige oefening; je moet ook voortdurend herevalueren. Veel bedrijven zijn zich daar niet van bewust. Daarom is de app ook zo handig: het maakt het proces efficiënt en makkelijk. Elke handeling wordt gelogd, dat is een zeer professionele manier om met GDPR te werken.’

De GDPR-inhoud van de app, zo geven Vandendriessche en Jolly nog mee, kan in principe leeggehaald worden, en opgevuld met andere vragen, waardoor de app ook bruikbaar wordt voor de automatisering van expertise in andere juridische domeinen, zoals de camerawet, e-privacy, het UBO-register, of de witwasverplichtingen. De app kan zo worden ingezet als knowledge automation tool.

Bruggenbouwers

  600